Βιογραφικό

Γεννήθηκα το 1929 στο χωριό Εμμ. Παπάς Σερρών από φτωχή αγροτική οικογένεια και γονείς με προοδευτικές αριστερές αντιλήψεις και δράση. Πήρα μέρος στην Εθνική Αντίσταση από τις γραμμές της ΕΠΟΝ. Με την έναρξη του εμφυλίου πολέμου διώχτηκα ως γραμματέας της επονίτικης οργάνωσης του χωριού μου και άλλων τριών χωριών. Αγωνίστηκα από τις γραμμές του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας. Μετά την ήττα του Δημοκρατικού Στρατού βρέθηκα πρώτα στη Βουλγαρία, μετά στην Πολωνία και «τελικά» , το 1951, στην Ουγγαρία όπου και έμεινα εκεί ως το 1978. Το 1978 επαναπατρίστηκα με την οικογένειά μου, τη γυναίκα μου Χαρίκλεια και τα δυο παιδιά μας, τον Κώστα και το Γιώργο.. Στην Ουγγαρία εργάστηκα σε εργοστάσιο βαριάς βιομηχανίας όπου έμαθα την ειδικότητα του τορναδόρου. Στην ειδικότητα αυτή εργάστηκα έξη μήνες. Για την περίοδο 1952 – 1954 ήμουν γραμματέας της νεολαίας των Ελλήνων πολιτικών προσφύγων στην Ουγγαρία. Με την επιστροφή μου στην πατρίδα εκλέχτηκα, από το 2-ο συνέδριο του Κ.Κ.Ε Εσωτερικού στην Κεντρική του Επιτροπή και μετά στο Εκτελεστικό Γραφείο της Κ.Ε. Με την ίδρυση του Κέντρου Μαρξιστικών Σπουδών του κόμματος ανέλαβα τη διεύθυνσή του (1979 – 1982). Μετά ακολούθησα αυτόνομη ερευνητική δραστηριότητα.

ΣΠΟΥΔΕΣ:

Στην Ελλάδα τέλειωσα το δημοτικό σχολείο του χωριού μου. Έδωσα εξετάσεις για το γυμνάσιο. Πέτυχα, όμως δεν μπόρεσα να συνεχίσω τις σπουδές μου εξαιτίας του εμφυλίου Ο πατέρας μου, ένας από τους πρωτοπόρους στην οργάνωση και την ανάπτυξη του αντιστασιακού κινήματος στην περιοχή-ειδικότερα στην αριστερή μεριά του νομού Σερρών - διώχτηκε και κλείστηκε πρώτα στις φυλακές Σερρών μετά στο Επταπύργιο (Γεντί Κουλέ) Θεσσαλονίκης, μετά στις Αγροτικές φυλακές Κασσάνδρας και ύστερα για ενάμιση χρόνο στο κάτεργο της Γυάρου. Και για το λόγο αυτό δεν υπήρχαν χρονικά περιθώρια για σπουδές, που ήταν και ο οδηγητικός σκοπός της ζωής μου..

Στην προσφυγιά εφάρμοσα ένα όσο γινόταν αυστηρό πρόγραμμα αυτομόρφωσης, πρώτα στη Βουλγαρία, μετά στην Πολωνία και μετά - συστηματικά - στην Ουγγαρία. Με πολύ ταχύς ρυθμούς έμαθα την ουγγρική γλώσσα και άρχισα την προετοιμασία για το πανεπιστήμιο. Την περίοδο αυτή η εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο στην Ουγγαρία δεν προϋπόθετε πτυχίο γυμνασίου και λυκείου. Μετρούσαν μόνον οι επιδόσεις σου στις εισαγωγικές εξετάσεις – αλλά και η ηλικία.

Στην Ουγγαρία σπούδασα Φιλοσοφία και Κοινωνικές Επιστήμες στο Πανεπιστήμιο της Βουδαπέστης Έτβες Λόραντ (1954-1959). Παράλληλα σπούδασα για δυο χρόνια Αρχαία Ελληνική Λογοτεχνία και Βυζαντινολογία στο 'Ελληνικό Ινστιτούτο του ίδιου Πανεπιστημίου. Αποφοίτησα με «Αριστούχο πτυχίο». Θέμα της διπλωματικής μου εργασίας ήταν Η διαλεκτική στο έργο του Πλάτωνα .

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΙ ΤΙΤΛΟΙ:

Είμαι κάτοχος τον τίτλου του υποψήφιου (candidat) διδάκτορα των φιλοσοφικών επιστημών της Ακαδημίας Επιστημών της Ουγγαρίας, που απέκτησα αφού υποστήριξα με επιτυχία στην Ακαδημία τη διδακτορική μου διατριβή με θέμα Μαρξιστικός ουμανισμός και σοσιαλιστική πραγματικότητα κριτική θεώρηση της ιστορικής πορείας της Σοβιετικής Ένωσης και του σταλινικού συστήματος του υπαρκτού σοσιαλισμού. Είμαι διδάκτορας φιλοσοφίας του πανεπιστημίου Έτβες Λόραντ.

ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ:

Δίδαξα επί 19 συνεχόμενα χρόνια (1959-1978) δίδαξα φιλοσοφικά και κοινωνιολογικά θέματα στο Πολυτεχνείο Βουδαπέστης, αλλά και σε άλλες ανώτατες και ανώτερες σχολές της Ουγγαρίας ως επισκέπτης καθηγητής, καθώς και στο Βραδινό Ανοικτό Πανεπιστήμιο Βουδαπέστης.

Στην Ελλάδα δίδαξα στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης ως αναπληρωτής καθηγητής και ως τακτικός καθηγητής τα αντικείμενα:

- Φιλοσοφία

- Φιλοσοφική ανθρωπολογία

- Γενική Κοινωνιολογία

- Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης

- Δίδαξα στη ΣΕΛΕΤΕ επί δυο χρόνια σε καθηγητές Τεχνικού Λυκείου το μάθημα Τεχνολογία- Κοινωνία- Πολιτισμός

Επίσης έχω κληθεί επανειλημμένα να κάνω ομιλίες από τα Πανεπιστήμια Ιωαννίνων, Πολυτεχνείο Κρήτης, ΕΜΠ, Βιομηχανική Θεσσαλονίκης κ.λπ. και από διάφορους μορφωτικούς συλλόγους και εκπαιδευτικούς φορείς. Έχω δώσει πολλές ομιλίες σε εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και σε σχολικούς συμβούλους. Έχω δώσει πολλές ομιλίες στα πλαίσια του Ελεύθερου Ανοιχτού Πανεπιστημίου.

Στη δεκαετία του 1980 ασχολήθηκα κυρίως με έρευνα.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ - ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΗ ΣΤΑΔΙΟΔΡΟΜΙΑ:

- Λέκτορας του Πολυτεχνείου Βουδαπέστης,1960

- Επίκουρος καθηγητής 1965

- Αναπληρωτής καθηγητής (Docent) Φιλοσοφίας - Γενικής Κοινωνιολογίας του Πολυτεχνείου Βουδαπέστης, 1972.

- Τακτικός καθηγητής Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης (Δ.Π.Θ.) -1993

- Ομότιμος καθηγητής του Δημοκρίτειου Πανεπιστήμίου Θράκης, 1996